Amnesty: bedrijven en overheden medeplichtig aan schendingen in Gaza
Amnesty: bedrijven en overheden medeplichtig aan schendingen in Gaza

Amnesty: bedrijven en overheden medeplichtig aan schendingen in Gaza

Amnesty: bedrijven en overheden medeplichtig aan schendingen in Gaza

Achtergrond

  • Amnesty International en andere mensenrechtenorganisaties wijzen al langere tijd op het feit dat bedrijven betrokken zijn bij ketens en activiteiten die (volgens internationaal recht) mensenrechten schenden: bijvoorbeeld uitbuiting, vervuiling, landonteigening, of betrokkenheid bij infrastructuur die bijdraagt aan schendingen. Amnesty International+1
  • In Nederland is er discussie over hoe sterk de rol van de overheid moet zijn: tot nu toe zijn er vooral vrijwillige regels, richtlijnen zoals die van de OESO, maatschappelijk verantwoord ondernemen, etc. Amnesty International+1
  • Er is een wetsvoorstel ingediend dat bedrijven verplicht hun toeleverketens te screenen op mogelijke mensenrechtenschendingen, én slachtoffers toegang biedt tot herstel wanneer schendingen hebben plaatsgevonden. Amnesty ondersteunt dit voorstel. Amnesty International

Standpunten

  • Amnesty & NGO’s: vinden dat vrijwilligheid onvoldoende is; pleiten voor bindende, juridische verplichtingen voor bedrijven om mensenrechten te respecteren, zowel in eigen activiteiten als in toeleveringsketens, ook als het buiten Nederland is. Slachtoffers moeten rechtsherstel krijgen. Amnesty International+1
  • Nederlandse overheid: erkent dat activiteiten in of ten behoeve van Israëlische nederzettingen (in bezet gebied) strijdig zijn met internationaal recht, en voert “ontmoedigingsbeleid”. Maar tot op heden geen sterke handhaving; veel is overgelaten aan bedrijven zelf. Tweede Kamer+2Amnesty International+2
  • Bedrijfsleven: sommige bedrijven geven aan wel al te opereren met maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar men klaagt dat zonder uniforme wettelijke druk of duidelijke regelgeving echte verandering langzaam gaat. Er is onzekerheid over aansprakelijkheid, wat wettelijk kan of moet. (Amnesty zegt dat veel bedrijven de richtlijnen niet kennen of toepassen.) Amnesty International

Reacties

  • Politiek: De Kamer debatteert over het wetsvoorstel, en er is steun van verschillende partijen voor strengere regels, maar ook tegenargumenten over de lasten die dit oplegt voor bedrijven, mogelijke concurrentienadelen, en de complexiteit van internationale toeleveringsketens.
  • Publiek / maatschappelijke organisaties: Veel sympathie voor de eis dat slachtoffers handel kunnen aanspreken; kritiek op de overheid voor het onvoldoende benoemen van schendingen of medeplichtigheid. Sommige organisaties hebben gerechtelijke stappen overwogen of zijn bezig met rechtszaken. oxfamnovib.nl
  • Internationaal: Het onderwerp sluit aan bij bredere discussies in de EU en VN over due diligence wetgeving voor bedrijven, en de verantwoordelijkheid van staten om te zorgen dat hun bedrijven internationaal opereren binnen de grenzen van mensenrechten en internationaal humanitair recht.

2. Peilingen: VVD, D66 en JA21 dicht bij elkaar

Achtergrond

  • De aanstaande Tweede Kamerverkiezingen zijn op 29 oktober 2025. In de aanloop zien we regelmatig zetelpeilingen. Ipsos I&O Publiek+2Wikipedia+2
  • De politieke arena is nu relatief onzeker: een groot deel van de kiezers heeft nog geen definitieve keuze gemaakt; veel “zwevende kiezers”. Deze dynamiek vergroot de mogelijke schommelingen. Ipsos I&O Publiek+1
  • Thema’s als immigratie/asiel, wonen, veiligheid zijn prominent. Partijen proberen zich te profileren, met name JA21 boekt in recente peilingen winst. Ipsos I&O Publiek+1

Standpunten van de betrokken partijen

  • VVD: wil zich vooral profileren op recht en orde, veiligheid, immigratie, behoud van economische stabiliteit. Ze staan bekend als liberale-conservatieve partij, met nadruk op markt, persoonlijke vrijheid maar met pragmatische benadering. De recente peilingen laten zien dat VVD zetels verliest ten opzichte van eerdere verwachtingen. Ipsos I&O Publiek+2Ipsos I&O Publiek+2
  • D66: is meer liberaal-progressief, legt de nadruk op onderwijs, klimaat, gelijke kansen, klimaatbeleid, Europese samenwerking. Wordt in peilingen vlakbij de andere twee geteld; het wordt interessant of zij voldoende differentiatie weten te behouden in campagne om zich te onderscheiden. Ipsos I&O Publiek+1
  • JA21: profiteert van de onvrede bij sommige VVD-kiezers en kiezers van (extreem) rechtse partijen; JA21 profileert zich sterker op stricter immigratiebeleid, migratie, grensbewaking, en wil dat Nederlandse soevereiniteit (bijv. in asiel & immigratie) zwaarder weegt. De stijging in de peiling laat zien dat dat resoneert. Ipsos I&O Publiek

Reacties

  • Media / analisten: Er wordt gesignaleerd dat het politieke midden weer aan kracht wint — VVD moet oppassen dat het niet overlopen wordt door collega-liberalen of partijen rechts daarvan. Analisten wijzen ook op het gevaar dat splitsing van liberaal stemmen (tussen VVD, D66, JA21) tot nadeel van VVD kan zijn in coalitievorming. bnr.nl+1
  • VVD binnenkant: Er is zorg over de leidende figuur (lijsttrekker) en of die het vertrouwen behoudt— posities kunnen verzwakken, zeker als kiezers twijfelen. Ipsos I&O Publiek+1
  • Publiek: Kiezers lijken nog erg zoekend; veel zijn nog niet definitief. Belangrijke vraag is welke partij geloofwaardig overkomt op thema’s die mensen raken: woning, immigratie, veiligheid. De partij die hier het beste uit de verf komt in komende weken kan profiteren. Ipsos I&O Publiek
Toon 1 reactie

1 reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *